29-maart-2020

Omgaan met onzekerheid over de toekomst

Wanneer door omstandigheden 1 of meerdere van je dagelijkse routines wegvallen is het normaal dat je op momenten een dipje zult ervaren of je moe voelt. Onze dagelijkse gewoontes geven ons een houvast, een gevoel van veiligheid en structuur. Wanneer jij dus bijvoorbeeld je baan verliest, raak je meer kwijt dan alleen jouw dagelijkse ritme in de vorm van interactie, maar ook de zekerheid binnen in je zelf betreffende jouw kansen van overleving en het daarmee gepaarde gevoel van alles komt goed.
Het hoofd gaat opeens op volle toeren aan het werk wanneer dit gevoel 180 graden draait in een poging te begrijpen 
wat er nu gaat gebeuren en wat de volgende stap moet zijn op weg terug naar de hoogste kans op overleving. Althans de illusie van controle daarover.

De gewoontes welke wij ons eigen hebben gemaakt in onze geest zijn vaak op onbewust niveau ontstaan vanuit een reactie op een ervaring. Vervolgens blijven wij deze steeds opnieuw vanuit automatisme toepassen in onze dagelijkse reacties wanneer een situatie vergelijkbaar lijkt met die uit het verleden. Op deze manier heeft onze geest zo min mogelijk energie nodig. Zo blijft er energie over om over andere nuttige zaken na te denken of nog beter voor ontspanning en daarmee het denken even helemaal te pauzeren. Bestaat er onzekerheid over je huidige situatie met betrekking tot bijvoorbeeld inkomen, je partner, je woning dan is al snel de natuurlijke neiging om de controle vast te willen houden voor meer innerlijke rust.

Wat kun je doen om meer rust te vinden en de onrust weg te nemen?

3 Simpele antwoorden die ik hier op heb zijn:
(simpel gezegd maar minder simpel gedaan)

Heb vertrouwen

Leef in dit moment NU

Ontspan

Heb vertrouwen


De toekomst is nooit zeker. Hoe zeker die ook lijkt in werkelijkheid is dit nooit het geval. Er is niks waar jij en ik volledige controle over kunnen uitoefenen behalve onze geest- en mindset. Jouw gedachten kunnen met je aan de haal gaan of je kunt deze een halt toe roepen en de controle terug nemen. Als je geen vertrouwen meer hebt in alles buiten jezelf, heb vertrouwen in de kracht van je eigen geest. Ook dat is een keuze! Elke gedachte die je denkt is een keuze. Vaak lijkt dat niet zo omdat onze wil te overleven ons een mening heeft doen vormen waardoor we ons bewust en manier van denken eigen hebben gemaakt.

Hoe neem je de controle terug en kies jij je gedachten zelf?

Door jouw gedachten niet onbewust door je hoofd te laten waaien maar deze bewust te observeren. Vervolgens ga je bij jezelf te rade of deze gedachte wel echt waar is en of het iets is wat je graag zou willen.

Bijvoorbeeld:

Gedachte (angst)

Ik zit zonder werk en kan straks mijn huur en boodschappen niet betalen.

Gedachte vanuit bewuste keuze: (vertrouwen)

Ik ben vrij en ik sta open voor nieuwe mogelijkheden

Vind je dit te radicaal en terwijl je jezelf opdraagt deze gedachte te denken ben je het er eigenlijk diep van binnen niet mee eens?

Erken dan je angst. Net als jij gezien en erkend wil worden, wil jou angst dat ook waardoor het kan ontspannen.

Gedachte vanuit keuze van erkenning gevoel van weerstand

Elk moment waarin je jezelf erop betrapt in een negatieve gedachte spiraal te verdrinken zet je gedachte uit en herhaal “Ik vertrouw”

Dit geldt niet alleen voor wanneer je gedachtes je meenemen, maar ook wanneer je in je doen door deze automatische piloot tot actie komt. Je gedachtes worden ook je daden. Je kunt gaan handelen waarbij je gedreven word vanuit angst of vanuit vertrouwen.

Hoe herken je dit? Luister naar hoe je je voelt. De een geeft onrust en de ander geeft juist rust. Alle zekerheid of veiligheid welke echt authentiek is komt van binnen uit en begint bij jouw eigen gevoel en energie.

Leef in dit moment nu

In ons hoofd zijn we continu bezig nieuwe strategieën te ontwikkelen voor de toekomst, wanneer de we controle proberen te bewaren over alles wat we willen. OP sommige momenten is dit zeer nuttig want het brengt ons inspiratie en motiveert om tot actie te komen en onszelf te ontwikkelen. Het grote verschil is de intentie en oorzaak welke jou drijft. Wordt jij gedreven vanuit angst en controle of vanuit kalmte en vreugde?

Wanneer je meer in het moment leeft komt er vanzelf ruimte voor de nodige kalmte en vreugde.

 

Hoe pas je dit toe?

Door mindfullness te beoefenen.

Oefening:

Begin met 3 bezigheden in het komende uur welke je normaal doet zonder er bij na te denken alleen nu met je aandacht er bewust bij aanwezig. Terwijl je dit bewust doet merk op waar je dankbaar voor kunt zijn.

Bijvoorbeeld:

Je drinkt een glas thee. Sta stil bij hoe fijn het is dat je iets te drinken hebt (er zijn genoeg plaatsen in de wereld waar dir niet zo vanzelfsprekend is) Proef de smaak van de thee met je aandacht en geniet hiervan. Voel de warmte door je lichaam stromen en zich verdelen.

Je kunt dit op ALLES wat je doet toepassen. Hoe vaker je dit toepast hoe sneller dit je gewoonte wordt in je denkpatroon wat tot gevolg zal hebben dat je minder vaak je druk maakt over wat nu niet in werkelijkheid belangrijk is. Je gaat hierdoor het heden meer waarderen waardoor je je gelukkiger voelt en je hebt meer kalmte in je geest voor het bewust maken van keuzes vanuit inspiratie.

Ontspan

Deze is het meest simpel van alle 3 de punten en net zo belangrijk. Je moet het alleen nog wel doen. Vaak is juist de neiging als we vanuit zorgen en controle geleid worden om meer te gaan doen. Doe dus het tegenovergestelde en neem rust.

Hoe doe je dat?

– Lees een boek
– Maak een wandeling in de natuur
– Luister naar muziek
– Ga tekenen of schilderen of een andere hobby waarbij je je handen gebruikt
– Doe een middagdutje
– Neem een bad of douche
– Ga iets lekkers koken

Soms is het meest productieve wat je kunt doen ONTSPANNEN